Mugabe: een stukje lood tegen hoge snelheid en alles is opgelost

Ik vind de website van de Standaard echt de –euh- standaard in online berichtgeving. Net om die reden tracht ik deze site regelmatig te checken. Ik weet dat er veel inspanningen in worden gestoken en dat rendeert. Ze is met voorsprong stukken beter dan die van andere kranten. Echter, ik stel mij vragen bij de mate waarin websites als die van de Standaard erin slagen om de reacties op artikels grondig te modereren. Lezers hebben de mogelijkheid om op ongeveer elk artikel te reageren, ik kan me voorstellen dat dat een hoop lees en verifieerwerk oplevert. Een website met ambitie moet deze taak ernstig nemen.

Zo las ik deze morgen het stuk over het treitergedrag tussen Mugabi en Tsvangirai. De president en regeringsleider van Zimbabwe maken elkaar het leven zuur, vechten een machtsstrijd uit en daaronder lijdt de bevolking. Recent dieptepunt is het uitwijzen van een martelinspecteur van de Verenigde Naties. Een lezer, Danny Van Dooren (om hem niet te noemen) kent de oplossing voor het probleem: “1 stukje lood, tegen een hoge snelheid. En de wereld is weer een klein beetje beter.” Ik vind dit een schokkende opmerking. Ik ben geen expert, maar als een dergelijke uitspraak al niet strafbaar is, vind ik hem op zijn minst zeer ongepast.

Op de website lees ik ook het stuk over Filip De Winter, deze Brugse Antwerpenaar stelt dat hij liever gevreesd is dan bemind. Zouden er veel Vlamingen zijn die stiekem ook denken: “1 stukje lood, tegen een hoge snelheid. En de wereld is weer een klein beetje beter”? Mocht een of andere onverlaat het in zijn hoofd krijgen om een soortgelijke reactie te posten, kreeg die waarschijnlijk een storm van reacties over zich heen. Ik kan me voorstellend dat de politiediensten gealarmeerd zouden worden en de heer De Winter – terecht - klacht zou neerleggen.

Bij het artikel over Mugabi gebeurt dit niet. Een andere lezer bevestigt net : “Hear Hear!!! Een team van max 2 man… probleem opgelost…”. Ik wil hierbij nog melden dat ik, bij het lezen van de eerste reactie, die overigens gepost werd om 8u30, zo rond 9u30 gebruik heb gemaakt van de functie ‘Verwittig de moderator’. Kort daarna verscheen de tweede reactie.

Ik weet niet hoe de Standaard zich backoffice organiseert, echter: een grote kwaliteitskrant, die de ambitie heeft om een goede website te managen, moet ook verantwoordelijkheden nemen. Ik vind dergelijke reacties volstrekt ongepast. Insinueren dat een staathoofd moet worden omgebracht is verachtelijk. Het feit dat de Standaard ofwel het interactieve aspect van zijn website niet goed organiseert ofwel dergelijke reacties gewoon accepteert kan eigenlijk niet door de beugel en is een kwaliteitskrant onwaardig.

 

 

REACTIES

Alle 2 reacties

Op 30 oktober 2009 omstreeks 09u26, zei Tom Verlinden:

Hear hear!!! Een team van max 2 man....probleem opgelost...

            Reageer op dit bericht

            Verwittig moderator

Op 30 oktober 2009 omstreeks 08u50, zei Danny Van Dooren:

1 stukje lood, tegen hoge snelheid. En de wereld is weer een klein beetje beter.

  Reageer op dit bericht

        Moderator verwittigd

 

 

Reacties

Het is onmogelijk om al die reacties bij te houden...daar zou werkelijk te veel energie moeten inkruipen. Ze proberen dat enigszins tegen te gaan door te laten registreren...maar dan nog zijn er velen die zich daar niet aan houden.
Ik lees al lang de reacties op artikels niet meer wegens absoluut geen meerwaarde. Integendeel, een mens wordt er soms echt depressief van...
Anoniem zei…
Beste Bram,

In theorie heb je gelijk, maar ik kan mij niet inbeelden dat iemand er rouwig om zou zijn mocht Mugabe het loodje erbij neerleggen, die man heeft tienduizenden levens op zijn geweten. De Winter (geen sympathieke man) met Mugabe (volgens elke standaard een grove misdadiger) vergelijken vind ik er ook over.

Populaire posts van deze blog

De geur van mijn grootvader

Mijn obsessie met Charles Rosel, un grand décorateur

Sociale strijd van Pellizza tot Vanfleteren, van Milaan tot Clabecq